5 tips om binnen je eventbudget te blijven
Gefeliciteerd! Je hebt de bijzondere taak gekregen om jullie evenement te mogen organiseren. Met veel enthousiasme ga je deze uitdaging aan en kijk je uit naar dé dag. Maar je ziet misschien ook al wat beren op de weg als het om het eventbudget gaat. Onverwachte kosten, een verkeerde planning, een onrealistische budgettering. In deze blog delen we vijf tips om dit te voorkomen en jullie event een budgetproof succes te maken!
1. Blijf realistisch
Zo’n nieuw project geeft veel energie en je zit bomvol ideeën en inspiratie. Super! Jouw enthousiasme is ontzettend belangrijk tijdens de organisatie van het evenement. Vergeet alleen niet om vooral in deze beginfase realistisch te blijven. Een checklist met alle geplande uitgaven opstellen kan je hierbij helpen. Zo kom je niet voor onverwachte uitgaven en verrassende bedragen te staan.
2. Goed plannen
Met een realistische checklist zijn veel situaties en kosten gedekt, maar je doet er verstandig aan om toch ook rekening te houden met grootschalige, onverwachte gebeurtenissen. Daarom is het belangrijk om in de planning eveneens de risico’s mee te nemen, zoals bijvoorbeeld de uitbraak van een virus. Neem hiervoor wat financiële ademruimte op in de onkostendeclaratie door een bedrag voor onvoorziene uitgaven apart te zetten. Afhankelijk van het soort evenement dat je gaat organiseren is het verstandig om tussen de 5 en 25 procent van het eventbudget opzij te zetten.
Een realistische checklist en een doordachte onkostendeclaratie zijn belangrijk, maar vergeet daarnaast het begrotingsdocument niet. Om écht goed te plannen is een spreadsheet met alle details omtrent inkomsten en uitgaven essentieel. Neem hierin alle kostenposten mee en stel vroeg in het planproces doelen op.
3. Prioriteiten en doelen stellen
Het doel van jullie evenement moet dus duidelijk zijn. Vooral om diverse uitgaven prioriteit te geven in de begroting. Stem dit goed af en zorg ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan als je samen met een team dit doel formuleert. Wanneer bijvoorbeeld de verbinding tussen collega’s centraal staat tijdens het event, hebben de kostenposten die aan dit doel bijdragen prioriteit. Zo blijft er inzichtelijk welke bedragen vast dienen te staan en waar er financiële speling mogelijk is.
4. Denk out of the box!
Je hebt vast vanaf het begin een beeld van hoe het evenement eruit moet zien. Wees daar echter voorzichtig mee en verruim juist je blik! Door flexibel te zijn en ‘out of the box’ te denken kom je uit op creatieve invullingen. Deze kunnen ook nog eens kostenbesparend zijn en nog steeds effectief om jullie doel te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan recyclebare items in plaats van nieuwe aankopen. Of ontwerp een decorstuk dat meerdere keren ingezet kan worden. Dat scheelt weer voor het eventbudget van het volgende event 😉
5. Onderzoek kostenbesparingen
Ga op onderzoek uit naar alle mogelijkheden die bijdragen aan die eerdergenoemde flexibiliteit en creativiteit. Pinterest is een enorme inspiratiebron voor eventstyling en thema’s. Doe-het-zelftips kunnen zorgen voor leuke decoratie zoals een unieke photobooth die ook nog eens momenten van het event vast kan leggen ter herinnering.
Het uitzoeken van mogelijkheden om drukwerkkosten te verminderen is daarnaast zeker de moeite waard. In het digitale tijdperk is daar alle ruimte voor en zijn er veel alternatieven te vinden om te communiceren en informatie te delen tijdens het evenement. Denk hierbij aan een speciale website specifiek voor jouw evenement of een evenement-app.
Ben je honderd procent binnen het eventbudget gebleven? Dan mag je erg trots zijn op jezelf en jouw team. Onthoud wel dat er altijd nog extra kosten op kunnen duiken die tijdens het evenement zijn gemaakt. Wij wensen je heel veel succes met de organisatie van jullie evenement!
Inspiratie & tips
Meer inspiratie en tips
Dieetwensen en Dominique’s favoriete momenten
Wist je dat we wekelijks een bruiloft hadden deze maand? En kun jij raden hoeveel uren onze collega’s tot nu toe hebben gewerkt om de evenementen in juni tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en we mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
We hebben de zomer in onze bol
Het is halverwege juni en we hebben de tweede week erop zitten! Deze week stond in het teken van een aantal leuke zakelijke congressen en een mooie, grote bruiloft. Ondanks het Nederlandse weer hebben onze opdrachtgevers er gezellige dagen van gemaakt. In deze nieuwsbrief kijken we nog even terug op de highlights en verklappen we wat je volgende week kunt verwachten.
Uniek kijkje achter de schermen in juni
In de drukke juni maand nemen we jou mee achter de schermen van onze eventlocatie. Zo krijg je een uniek kijkje in onze 'eventkeuken' en zie je hoe wij onze events aanvliegen. De eerste week van juni zit er inmiddels alweer op en wat was het een mooie week! Zo hadden we een zakelijk diner voor 100 gasten, diverse kleinere bijeenkomsten en twee verschillende grote congressen voor 135 en 160 gasten. Bij deze twee congressen was onze gehele locatie exclusief in gebruik door de opdrachtgevers. De week sloten we af met een mooie bruiloft waarbij zelfs het zonnetje zich nog goed heeft laten zien. In totaal hebben we deze week ruim 1.100 gasten mogen ontvangen. De dagen vlogen voorbij, maar in deze nieuwsbrief blikken we graag nog even terug op een aantal momenten en events.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je weten wat wij als locatie voor jouw event kunnen betekenen? Neem dan contact op met Dominique.