De DNHK verrast met high-end netwerkevent Sommerfest 2023
Culinaire verrassingen, een grote tuin in festivalsfeer, verschillende foodtrucks, divers entertainment en een nostalgisch circus: dat waren de hoofdingrediënten van het high-end netwerkevent van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK). Tijdens het Sommerfest op vrijdag 30 juni 2023 heeft de DNHK alles uit de kast getrokken om hun gasten in de watten te leggen. En daar mochten wij als evenementenlocatie ons steentje aan bijdragen! In deze eventcase vragen we Anouk Vanwersch, senior eventmanager bij de DNHK, het hemd van het lijf over wat er allemaal komt kijken bij de organisatie van zo’n groot netwerkevenement. Zo lees je in deze case hoe je een verrassend eventconcept bedenkt, hoe je de perfecte locatie selecteert en wat haar belangrijkste take-away na het event is.
De Duits-Nederlandse Handelskamer is een vereniging met vijftienhonderd leden-bedrijven die al sinds 1905 bestaat. De DNHK begeleidt ondernemers op beide markten, verbindt hen met elkaar, behartigt belangen en zoekt zodanig continu de verbinding tussen beide landen.
Binnen de DNHK is Anouk, samen met haar drie collega-eventmanagers, verantwoordelijk voor zo’n zestig events per jaar. Dit gaat om kleine events, zoals een bedrijfsbezoek voor zo’n dertig gasten bij één van de ledenbedrijven, maar ook om grote events, zoals de Duitslanddag of het DNHK Sommerfest. Eén doel hebben alle events in ieder geval gemeen: het leggen van de verbinding tussen Duitsland en Nederland.
Netwerken in een ontspannen sfeer
Het faciliteren van verbinding kan uitstekend tijdens een hoogstaand netwerkevenement, zoals het jaarlijks terugkerende Sommerfest. “Het hoofddoel van het evenement is natuurlijk om te netwerken, maar dan in een feestelijke en zomerse sfeer.” vertelt Anouk. “Waar bij andere evenementen de focus ligt op kennisoverdracht gecombineerd met netwerken, willen we tijdens dit event juist meer de focus leggen op de ontspannen sfeer en plezier. We luiden samen met onze leden de zomer in en bieden ze entertainment en culinaire hoogstandjes, terwijl zij kunnen netwerken op het allerhoogste niveau. Het Sommerfest volgt traditiegetrouw na onze jaarlijkse algemene ledenvergadering. Zo kunnen we met zoveel mogelijk leden belangrijke hamerstukken behandelen en kunnen leden kennismaken met het bestuur.”
De ervaring leert dat netwerken op zo’n evenement spontaan en organisch ontstaat.
Omdat die ontspannen sfeer zo belangrijk is, heeft Anouk er samen met haar collega’s voor gekozen om geen matchmaking-onderdeel op te nemen. Anouk vervolgt: “Vorig jaar hebben wij dit wel gedaan rondom één van onze hoofdthema’s om zodoende het netwerken te stimuleren. We hadden ronde tafelgesprekken opgenomen in het programma, maar uiteindelijk werd hier niet veel gebruik van gemaakt. De ervaring leert inmiddels dat netwerken op dit evenement spontaan en organisch ontstaat. De leden voeren gesprekken met personen buiten hun eigen branche, die enorm waardevol zijn.”
De perfecte locatie selecteren
Zo’n groot netwerkevent op poten zetten, is natuurlijk niet zomaar gedaan. Na het vaststellen van het doel, zijn er flink wat stappen die ondernomen moeten worden. Een passende locatie selecteren is er hier één van. “In het verleden zijn we op uiteenlopende locaties geweest, van statige kastelen tot aan een nostalgisch stoomschip in de haven van Rotterdam.” vertelt Anouk.
Maar waar baseer je de keuze voor een locatie nu precies op? Het eventteam van de DNHK let altijd op een aantal zaken. Zo is de uitstraling erg belangrijk en willen zij hun leden met de locatiekeuze graag iets nieuws bieden. Tegelijkertijd moet de locatie centraal gelegen zijn, makkelijk te bereiken zijn met OV en auto én aansluiten bij de wens van het DNHK om hun events te verduurzamen. Anouk vervolgt: “Normaal gesproken proberen we ieder jaar voor een nieuwe locatie te kiezen. Daar zijn we dit jaar vanaf geweken omdat we voor het tweede jaar op rij naar Green Village zijn gegaan. Green Village sluit als locatie aan op al onze wensen; centrale ligging, goede bereikbaarheid en duurzaamheid hoog in het vaandel. Het voelt letterlijk als een groene oase. Wat voor ons daarnaast van meerwaarde was, is dat het een echt familiebedrijf is. Dat merk je in de zorg en aandacht voor ons als organisatie en de gasten. Het is een zeer professionele organisatie waar persoonlijk contact en flexibiliteit voorop staan en waar je dezelfde gezichten ziet als het jaar ervoor. Die herkenbaarheid is heel prettig.”
Verrassen met een bijzonder thema
Naast de selectie van de perfecte locatie, is het bepalen en uitwerken van een eventconcept een belangrijke stap. “Omdat we voor het eerst voor dezelfde locatie hadden gekozen als het jaar ervoor, wilden we extra aandacht besteden aan het thema. We wilden namelijk zorgen dat de beleving van de gasten écht anders zou zijn dan de editie van 2022. Ik heb hiervoor verschillende eventconcepten uitgewerkt en kwam in mijn zoektocht terecht bij een prijswinnend Duits-Nederlands circusduo. Een perfecte samensmelting tussen Duitsland en Nederland als je het mij vraagt, aangezien het ook nog eens een echtpaar is! Om dit circusduo heen, is een nostalgisch circusthema ontstaan. We kozen vervolgens voor diverse nostalgische circusattracties, zoals een vlooiencircus uit 1920, touwtrekkraam en de kop van jut. Dit gecombineerd met een festivalsfeer en allerlei foodtrucks in de grote, groene tuin van Green Village, maakte dat we onze leden echt weer iets nieuws konden bieden!” aldus Anouk.
Om de look en feel van het event goed over te laten komen op alle leveranciers, werkt Anouk altijd met moodboards. “Zo zorg je er namelijk voor dat iedereen snapt wat je in je hoofd hebt. Daarnaast is het belangrijk dat alle betrokken partijen op de hoogte zijn van het doel en de doelstellingen van het event.”
Goede overdracht en samenwerking
Op de vraag hoe de samenwerking met ons team is bevallen, heeft Anouk een duidelijk antwoord: “Heel erg goed! We wisten natuurlijk van vorig jaar al dat het gehele team voor je klaar staat. Niets is teveel en je weet dat als je iets vraagt, het direct goed geregeld wordt. Zo ging het vorig jaar bijvoorbeeld tijdens het evenement ineens regenen. Binnen no-time was de locatie omgebouwd en kon het evenement binnen verder doorgaan. In de voorbereiding is het daarnaast heel fijn dat ik één aanspreekpunt heb en dat de overdracht goed geregeld is. Bij grotere events met veel betrokkenen, wil het wel eens voorkomen dat er bij de overdracht toch informatie verloren gaat. Dat is bij Green Village niet het geval, want tijdens de voorbespreking was de floormanager van het event namelijk ook gewoon aanwezig en kwam bovendien de chef-kok zich voorstellen. Dankzij zo’n goede overdracht, stonden alle neuzen dezelfde kant op en kon ik zelf ook genieten van de dag.”
Zeer succesvol event met belangrijke take-away
We kunnen stellen dat het Sommerfest 2023 een zeer succesvol netwerkevent is geweest. Dit komt niet alleen naar voren in de lovende woorden die Anouk en haar team vanuit de DNHK hebben ontvangen, maar dit horen zij eveneens terug in de ledenevaluatie. Hierin scoort het evenement en Green Village als locatie een 9 of 10! Daar zijn we als team van Green Village natuurlijk enorm trots op.
Nu is er, zelfs bij een succesvol evenement, altijd wel iets dat minder soepel loopt of waar je lering uit kunt trekken als eventorganisator. We vroegen Anouk daarom naar haar take-away van deze editie: “Mijn belangrijkste learning van dit evenement is om kleine details niet over het hoofd te zien. Je focust je al snel op de grotere programmaonderdelen, maar the devil is in the details. Zo lag voor ons bijvoorbeeld de focus op de techniek tijdens de ALV, maar is er te weinig aandacht besteed aan de techniek bij de opening buiten. Dat verliep dus niet helemaal soepel, maar is uiteindelijk goed opgelost. Op zo’n moment is het heel erg fijn dat je een locatie hebt die met je meedenkt en voor je klaarstaat. Mijn advies voor andere eventmanagers? Maak een uitgebreid technisch draaiboek waarin dit soort details zijn opgenomen. Zo kun je het zelf niet over het hoofd zien en weten alle leveranciers wat er van hen verwacht wordt.”
Anouk’s gouden eventtip
Uiteraard hebben we Anouk als ervaren eventmanager gevraagd naar haar gouden eventtip. “Gasten vinden een bepaalde mate van herkenbaarheid heel erg fijn, maar het is tegelijkertijd superbelangrijk om hen wel te blijven verrassen met iets onverwachts. Bij het Sommerfest hebben we bijvoorbeeld vaste, herkenbare programmaonderdelen, zoals de ALV, de opening en de feestavond. Dit combineren we met verschillende verrassingselementen om zodoende net even dat stapje extra te zetten voor de gasten. Het helpt dan trouwens enorm als de locatie hierin meedenkt en helpt. De mate waarin een eventlocatie betrokken is, is dus ook echt iets om in je achterhoofd te houden bij de zoektocht naar een geschikte locatie.” aldus Anouk.
Aftermovie Sommerfest 2023
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over het organiseren van een bijeenkomst bij ons op locatie? In onze FAQ geven we antwoord op de meest gestelde vragen.
Jouw netwerkevent bij Green Village?
Wil je meer informatie over het organiseren van een netwerkevent bij Green Village? Neem dan contact op met Yentl. We vertellen graag meer over de mogelijkheden.