6 tips om jouw evenement sneller uit te verkopen
Een uitverkocht zakelijk event organiseren. Dat lijkt natuurlijk een ideale situatie, maar toch hoeft dit doel niet ver weg te zijn voor jou als eventorganisator. Juist in het huidige, digitale tijdperk zijn er talloze (online) mogelijkheden om je doelgroep te bereiken en vast te houden. Maar met welke boodschap en welke uitingen ga je dit doen? Oftewel: hóe ga je jouw potentiële doelgroep overtuigen naar je event te komen? En welke slimme tips en tricks kun je hiervoor inzetten? We geven je zes voorbeelden.
1. Duidelijke huisstijl en identiteit
Door te spelen met kleuren, lettertypes en foto’s kun je een visuele identiteit creëren. Een duidelijke huisstijl draagt positief bij aan de perceptie en herkenbaarheid van jouw evenement. Zorg daarom dat je gedurende de promotie al werkt met een duidelijke huisstijl. Kies een thema en identiteit die aansluiten op jouw doelgroep. Zo zullen ze zich hier sneller mee kunnen identificeren.
2. Loyaliteit mag beloond worden
Organiseer je een jaarlijks terugkerend event? Dan is het eerste wat je zou moeten doen de deelnemers van vorige edities uitnodigen. Dit zijn waarschijnlijk je grootste supporters en hier haal je zonder al te veel moeite direct veel resultaat uit. Laat zien dat je hen waardeert door bijvoorbeeld een korting aan te bieden of een gratis upgrade naar een VIP-ticket. Maak fans van je bezoekers en je raakt ze niet snel meer kwijt!
Daarnaast kun je jouw A-klanten of belangrijke ambassadeurs van je evenement een kortingscode meegeven waar andere potentiële deelnemers gebruik van kunnen maken. Het ‘refer-a-friend’-principe. Breng jouw ambassadeurs daarom in kaart, zowel uit je klantenbestand als op social media. Omdat zij al een bepaalde connectie met jouw organisatie of event hebben, zullen zij sneller geneigd zijn om je event aan te bevelen.
3. Benut je sprekers
Weet je niet welke content je kunt delen voorafgaand aan je event? Maak gebruik van je sprekers. Sowieso zijn potentiële deelnemers erg benieuwd naar de line-up van sprekers, maar ze vinden het ook interessant om hen te leren ‘kennen’. Maak bijvoorbeeld van elke spreker een aparte social post om hen voor te stellen. Schrijf een interview met de sprekers. Neem een podcast op. Er zijn talloze manieren om hier interessante content uit te halen. Bij voorkeur verkondig je op meerdere momenten een ‘batch’ met sprekers: ‘over twee weken presenteren we de andere sprekers!’. Zo creëer je een soort cliffhanger en houd je de deelnemers warm.
4. Video is the way to go
Wil je direct de juiste sfeer neerzetten voor je event? Maak veel gebruik van video. Er is geen betere manier om online een boodschap over te brengen dan met een pakkende video. Dit zou daarom ook je prioriteit moeten hebben in je marketinguitingen. Creëer video’s voor in de social media feeds, stories en advertenties. Misschien heb je beelden van vorige edities die je kunt inzetten ter promotie van dit jaar. Of neem nieuwe video’s op met sprekers waarin zij uitleggen waarom je naar het event zou moeten komen. Heb je weinig beeldmateriaal beschikbaar? Er zijn ook veel Adobe templates te downloaden waarin je met geanimeerde teksten al een hele professionele video kunt maken. Kijk bijvoorbeeld eens op Envato.com en laat je inspireren.
5. Creëer FOMO, social proof en schaarste
Mensen doen graag dingen die zij anderen ook zien doen. Als al je vrienden bijvoorbeeld worden uitgenodigd voor een groot feest, wil jij daar vanzelfsprekend ook bij zijn. Dat heet FOMO (fear of missing out). Deze psychologische truc kun je heel goed toepassen in de promotie van je evenement. Laat zien hoeveel deelnemers je verwacht of zich al hebben aangemeld. En wat de deelnemer dus mist als hij of zij er niet bij is. Bijvoorbeeld: ‘De kans van je leven om met 2.000 van de beste ondernemers in Nederland het gesprek aan te gaan’ of ‘Deze grote sprekers zijn nooit eerder naar Nederland gekomen. Dit wil je niet missen!’. Vul dit aan met reviews en ervaringen van eerdere deelnemers of sprekers en je overtuigt je doelgroep geheid!
Een andere psychologische truc is het creëren van schaarste en urgentie. Verkoop je tickets bijvoorbeeld in meerdere tijdframes, waarbij de prijs telkens omhoog gaat. Early bird, regular en late bird bijvoorbeeld. Voeg hier een aftelklok aan toe, zodat je urgentie creëert. En geef weer hoeveel (of weinig) tickets er nog te koop zijn, om schaarste te creëren.
6. Keep it personal!
Misschien wel één van de belangrijkste tips: hou je communicatie persoonlijk en dichtbij de doelgroep. Maak veel gebruik van mensen en persoonlijke verhalen in marketinguitingen. Nodig je deelnemers bijvoorbeeld uit via een persoonlijke video-uitnodiging of via een e-mail uit naam van hun eigen accountmanager. Maak het vooral niet te moeilijk, te corporate of te afstandelijk. Vaak werkt eenvoud en een persoonlijke benadering het allerbest.
Lees verder
Meer interessante verhalen
Dieetwensen en Dominique’s favoriete momenten
Wist je dat we wekelijks een bruiloft hadden deze maand? En kun jij raden hoeveel uren onze collega’s tot nu toe hebben gewerkt om de evenementen in juni tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en we mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
We hebben de zomer in onze bol
Het is halverwege juni en we hebben de tweede week erop zitten! Deze week stond in het teken van een aantal leuke zakelijke congressen en een mooie, grote bruiloft. Ondanks het Nederlandse weer hebben onze opdrachtgevers er gezellige dagen van gemaakt. In deze nieuwsbrief kijken we nog even terug op de highlights en verklappen we wat je volgende week kunt verwachten.
Uniek kijkje achter de schermen in juni
In de drukke juni maand nemen we jou mee achter de schermen van onze eventlocatie. Zo krijg je een uniek kijkje in onze 'eventkeuken' en zie je hoe wij onze events aanvliegen. De eerste week van juni zit er inmiddels alweer op en wat was het een mooie week! Zo hadden we een zakelijk diner voor 100 gasten, diverse kleinere bijeenkomsten en twee verschillende grote congressen voor 135 en 160 gasten. Bij deze twee congressen was onze gehele locatie exclusief in gebruik door de opdrachtgevers. De week sloten we af met een mooie bruiloft waarbij zelfs het zonnetje zich nog goed heeft laten zien. In totaal hebben we deze week ruim 1.100 gasten mogen ontvangen. De dagen vlogen voorbij, maar in deze nieuwsbrief blikken we graag nog even terug op een aantal momenten en events.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Jouw volgende event bij Green Village? Ons team staat voor je klaar. Neem contact op met Yentl om de mogelijkheden voor jouw event door te spreken.