Influencer marketing en events: jouw bijeenkomst in the picture
Een originele uitnodiging, een professionele flyer en een flitsende website. Een nieuwsgierig makende hashtag, een Instagramwaardig aangeklede eventlocatie en zo nu en dan een prikkelend berichtje op social media. Jij kent de klappen van de eventmarketing-zweep. Maar is het niet eens tijd om je horizon te verbreden? Bijvoorbeeld met influencer marketing. Een hot topic in marketingland en een waardevolle toevoeging aan je event. Green Village licht daarom graag een tipje van de sluier op.
Samen sta je sterk
Influencer marketing draait voornamelijk om het benaderen en activeren van een specifieke doelgroep. De social influencer speelt hierbij de hoofdrol. Dit is niet nieuw. Inmiddels ook niet meer in evenementenland. Toch weten nog veel te weinig evenementenorganisatoren de weg te vinden naar de invloedrijke bloggers, vloggers, Snapchatters en Instagrammers. De krachten bundelen met een influencer kan een hele kosteneffectieve manier zijn om je evenement, merk of bedrijf te promoten, je gasten uit te nodigen of om de juiste doelgroep te bereiken. En als je de juiste influencer te pakken hebt, kan het je doelgroep en bereik zelfs verbreden.
Vreemde vogels of een handig marketinginstrument?
Een influencer. Wat is het eigenlijk precies? Iemand is een social influencer als hij of zij een bovengemiddelde invloed heeft op het (koop)gedrag van (andere) consumenten. Zij worden door hun (vele) volgers als expert gezien. In sommige gevallen zijn influencers zelfs idolen. Dat is juist de kracht van een influencer: ze zijn relatable. Fans identificeren zich met deze persoon.
De ene doelgroep is de andere niet
We stipten het al even kort aan: de juiste doelgroep bereiken. Wat is de juiste doelgroep voor jou? Ga je voor een doelgroep die enorm betrokken is bij je event, merk of bedrijf? Of wil je juist de doelgroep verbreden? Een voorbeeld: het Amsterdamse festival Valtifest werkt ook regelmatig samen met influencers. Hun doelgroep is heel specifiek, namelijk mensen die van dance en elektronische muziek houden. Zij kozen dit jaar echter voor een ambassadeur (een social influencer) die niet per se binnen deze doelgroep past. Waarom? Om een breder publiek te bereiken.
Liefde op het eerste online gezicht
Met welke influencers heb jij een match? Ga je voor de grote namen? Soms is het beter om een klein aantal betrokken volgers in de juiste doelgroep te bereiken, dan een groot aantal mensen waarbij de boodschap niet blijft hangen. Een populaire Engelse blogger, Fleur de Force, wist dit mooi te verwoorden. “Het beste wat je kunt doen, is connecten met mensen die uit zichzelf al over je product, merk of bedrijf praten. Hun volgers zullen zich automatisch met jouw merk verbonden voelen. Als bedrijf krijg je nu alleen meer controle over de boodschap die gecommuniceerd wordt.” Een groot voordeel. Het komt namelijk natuurlijk en oprecht over. En dat is waar volgers naar op zoek zijn.
Op influencer-safari
Influencers: waar vind je ze? Je hebt genoeg te kiezen. Zoek op social media bijvoorbeeld onder hashtags die jouw doelgroep regelmatig gebruikt en ook na een rondje Googlen moet je al heel ver kunnen komen. Gelukkig zijn er ook voldoende bureaus die je hiermee kunnen helpen, zoals Social 1nfluencers of TIM (The Influencer Movement). Als je een influencer benadert, vertel dan altijd waarom je juist diegene hebt gekozen. Geef ook voorbeelden van blogs, video’s of socialmediaposts die je aanspreken. Zo kan de influencer direct bepalen of er een match is. Heb je een keuze gemaakt en zijn de wensen helder? Bezorg ze een onvergetelijke dag, waarbij ervaring centraal staat. Vanzelfsprekend bied je ze toegang tot je evenement, maar misschien ook een overnachting of de mogelijkheid om een aantal tickets voor je evenement weg te geven aan hun volgers.
Je doel bereiken met een influencer: de toepassing
Vanzelfsprekend ben je enorm nieuwsgierig hoe je influencer marketing in kunt zetten op jouw event. We geven je een aantal voorbeelden hoe je dit toepast.
Productlancering
Organiseer je een congres met nieuwe producten of een grote productlancering? Nodig influencers uit de branche of verwante branches uit en laat ze kennismaken met de nieuwste snufjes. Grote kans dat ze dit erg leuk vinden! Vraag of ze hier wellicht iets over willen delen/schrijven op hun social media of blog in ruil voor toegang tot het congres of de exclusieve productlancering. Uiteraard gaan ze naar huis met een goodiebag.
Uitnodigingstraject
Als je een betaald event organiseert, heb je voorafgaand aan dit event één belangrijk doel: zoveel mogelijk tickets verkopen. Om de verkoop te stimuleren, kun je bijvoorbeeld een pakkende video-uitnodiging, blog of social media-post maken met een influencer. Zorg er ook voor dat jullie ‘de uitnodiging’ beiden via jullie netwerk verspreiden. Dit zorgt voor extra bereik én een onderscheidende touch. Potentiële bezoekers horen immers liever ervaringen van anderen dan van jouzelf.
Awareness creëren
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het creëren van een online ‘buzz’ voorafgaand aan jouw event? Influencers kunnen dit als geen ander. Tel daar een nieuwsgierig makende social media-campagne met unieke hashtag bij op, en jouw event zal top-of-mind zijn bij de juiste personen.
(Live) verslaggeving van je event
Wellicht kun je ‘gratis’ voor elkaar krijgen dat een aantal grote bloggers op je event aanwezig is. Je verleent ze gratis toegang tot je event en stelt kaarten voor een aantal van hun volgers beschikbaar. In ruil daarvoor schrijven zij op hun blog over hun ervaringen en doen ze live verslag via social media. Deze vorm van free publicity is een van de meest waardevolle. Zorg er wel voor dat je event inhoudelijk goed aansluit en de uitnodiging zó goed is, dat je op het ‘fear of missing out’-gevoel inspeelt. Zo is de kans groot dat influencers gratis naar je event komen en erover willen schrijven.
Een laatste gouden tip
Wees onderscheidend en sympathiek in de benadering van social influencers! Een goede eerste indruk is het halve werk.
Inspiratie & tips
Meer inspiratie en tips
Verhoog de teamspirit met een informele buitenactiviteit
Wil je graag een originele activiteit aan jouw bijeenkomst toevoegen waaraan iedereen kan deelnemen? Een informeel spel wat de teamspirit bevordert én gezonde competitie aanwakkert? Dan is onze nieuwe activiteit jeu de boules perfect!
6 tips om jouw evenement sneller uit te verkopen
Een uitverkocht zakelijk event organiseren. Dat lijkt natuurlijk een ideale situatie, maar toch hoeft dit doel niet ver weg te zijn voor jou als eventorganisator. Juist in het huidige, digitale tijdperk zijn er talloze (online) mogelijkheden om je doelgroep te bereiken en vast te houden. Maar met welke boodschap en welke uitingen ga je dit doen? Oftewel: hóe ga je jouw potentiële doelgroep overtuigen naar je event te komen? En welke slimme tips en tricks kun je hiervoor inzetten? We geven je zes voorbeelden.
Een goede eventwebsite maken? Hier moet je aan denken
Elk goed georganiseerd event heeft een sterke digitale profilering nodig. Kunnen bezoekers online niet de juiste informatie over jouw event vinden of zich gemakkelijk op de website aanmelden? Dan ben je ze kwijt. Je eventwebsite is daarom een heel belangrijk onderdeel van je eventmarketingstrategie.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je weten wat wij als locatie voor jouw event kunnen betekenen? Neem dan contact op met Yentl.