Zo draagt een congres organiseren bij aan jouw bedrijfsdoelstellingen
Wat hebben we het afgelopen jaar gepresteerd en waar willen we het komende jaar naartoe? En nog belangrijker: hoe gaan we dat doen? Deze vragen klinken richting het einde van het jaar in vrijwel iedere boardmeeting, directieoverleg of afdelingsvergadering. Nu we ons alweer een aantal maanden met beide benen in 2022 bevinden, ben je vast al druk bezig met het uitvoeren van je strategie voor dit jaar. Of je nu meer verbinding zoekt met je klanten, een hogere omzet wilt realiseren of meer naamsbekendheid wilt creëren: in deze blog vertellen we je hoe het organiseren van een congres kan bijdragen aan deze bedrijfsdoelstellingen.
“Ik wil mijn doelgroep aan mijn merk binden”
Het organiseren van een congres is dé way to go wanneer je prospects, klanten en andere stakeholders aan jouw merk wilt binden. Met een congres kun je namelijk live impact maken en je doelgroep een ervaring geven die ze niet snel zullen vergeten. Een ultieme brand experience waarmee je verrast, verbaast en inspireert.
Een goed voorbeeld van hoe een conferentie omgedoopt wordt tot een maximale beleving is de Adobe Summit 2017. Voor de beeldvorming hebben we de aftermovie van dit event hieronder gezet. In deze aftermovie vallen een aantal zaken op. De gasten worden geïnspireerd met interessante keynotes en kunnen proeven van de nieuwste producten en technologieën. Daarnaast draait het bij Adobe om verbinden, door na afloop van het congres een knallend feest te verzorgen voor de aanwezigen. Je kunt je voorstellen dat de gasten – na zo’n dag waarop zij volledig in de watten worden gelegd – een positieve merkbeleving overhouden aan Adobe.
“Ik wil mijn omzet verhogen”
Een congres is naast een inspirerende bijeenkomst ook een zeer goede manier om nieuwe klanten aan te trekken en om de omzet vanuit bestaande klanten te verhogen. Op je congres bouw je aan een relatie met je (potentiële) klanten waardoor zij meer vertrouwen krijgen om jouw producten of diensten af te nemen. Op de langere termijn draagt dit dus absoluut bij aan omzetverhoging. Wil je toch sneller resultaat in omzetgroei? Zorg er dan voor dat je producten en diensten op een positieve manier terugkomen op het congres. Bijvoorbeeld uitgelicht in bepaalde sessies, via standhouders of door middel van een groep accountmanagers die zich mengen met de congresbezoekers. Uit onderzoek blijkt dat 98 procent van de bezoekers van een evenement of congres daarna meer koopintentie hebben voor een product. Bedenk hierbij dat het bouwen aan een relatie voorop staat!
Het organiseren van het congres an sich is natuurlijk ook een omzetbooster. Er zijn volledige businessmodellen gebouwd rondom het organiseren van congressen en events. Is je doel om met het congres zoveel mogelijk omzet te genereren? Maak je congres tot een financieel succes door zoveel mogelijk tickets te verkopen en relevante sponsoren te vinden.
“Ik wil mijn naamsbekendheid vergroten”
Om te bouwen aan een grotere naamsbekendheid is het inzetten van een congres ook een goed hulpmiddel. Misschien zelfs wel één van de beste. Voor het vergroten van naamsbekendheid en het bereiken van de juiste personen is het belangrijk dat je congres de juiste boodschap bevat. Een boodschap waarmee jouw doelgroep zich kan identificeren en waar zij meer over willen weten. Of het nu gaat om een sneak peek van nieuwe producten, het delen van kennis of het inspireren van je doelgroep: zorg dat je iets te vertellen hebt waar jouw doelgroep echt iets mee kan. Hierdoor zal het bereik van je congres toenemen en zullen er meer mensen geïnteresseerd zijn om deel te nemen. Creëer FOMO (fear of missing out) door een ijzersterke inhoud en beleving neer te zetten.
Wanneer jij de inhoud en je boodschap goed voor elkaar hebt, zullen mensen over je gaan praten. Zo zullen zij foto’s, video’s en ervaringen delen op social media en hun netwerk vertellen hoe interessant ze jouw congres vonden. Dit is natuurlijk uitstekende mond-op-mondreclame voor je congres. Daarnaast kun je eraan denken om influencers op je congres uit te nodigen en hen te vragen op jouw congres te vloggen, bloggen of andere content te delen.
Lees verder
Meer interessante verhalen
6 tips om jouw evenement sneller uit te verkopen
Een uitverkocht zakelijk event organiseren. Dat lijkt natuurlijk een ideale situatie, maar toch hoeft dit doel niet ver weg te zijn voor jou als eventorganisator. Juist in het huidige, digitale tijdperk zijn er talloze (online) mogelijkheden om je doelgroep te bereiken en vast te houden. Maar met welke boodschap en welke uitingen ga je dit doen? Oftewel: hóe ga je jouw potentiële doelgroep overtuigen naar je event te komen? En welke slimme tips en tricks kun je hiervoor inzetten? We geven je zes voorbeelden.
Een goede eventwebsite maken? Hier moet je aan denken
Elk goed georganiseerd event heeft een sterke digitale profilering nodig. Kunnen bezoekers online niet de juiste informatie over jouw event vinden of zich gemakkelijk op de website aanmelden? Dan ben je ze kwijt. Je eventwebsite is daarom een heel belangrijk onderdeel van je eventmarketingstrategie.
Jouw eventdoelstellingen behalen doe je zo | Tips van Laura
Wanneer je een congres of evenement organiseert, is het belangrijk dat je inzichtelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken met het event en wat het doel van het event is. Hier stem je onder andere de inhoud van het event op af en kan je het succes van je event mee meten. Maar hoe kun je in het operationele gedeelte van je event nu zorgen dat jij jouw doelstellingen behaalt?
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Jouw volgende event bij Green Village? Ons team staat voor je klaar. Neem contact op met Yentl om de mogelijkheden voor jouw event door te spreken.