5 event trends voor 2021

Als eventorganisator ben je altijd op zoek naar manieren en ideeën om jouw evenement te vernieuwen. Vooral na het afgelopen jaar, waar onzekerheid en talloze veranderingen de boventoon voerden, is het belangrijker dan ooit om een blik op de toekomst te werpen. Hoe zien evenementen er in 2021 uit? Hoe kun je verbonden blijven met je doelgroep? Welke ontwikkelingen mag je verwachten? We hebben 5 event trends voor je op een rij gezet, waar jij dit jaar op in kunt spelen.

22 januari 2021

online evenement

Trend 1: hybride is here to stay

Door het gebrek aan capaciteit en het verbod op samenkomsten, zijn veel evenementen het afgelopen jaar (deels) naar online geswitcht. Waar het online aspect en livestreaming voorheen zaken waren die weinig prioriteit hadden, zijn het nu de meest noodzakelijke. En veel eventorganisatoren zullen beamen dat bepaalde onderdelen van een evenement of congres prima online gefaciliteerd kunnen worden. Natuurlijk bereik je jouw doelgroep liever live, maar ook online liggen er talloze kansen. We sommen er een aantal op:

  • Je bereik wordt enorm vergroot en je bent niet meer gebonden aan de maximale capaciteit van een locatie;
  • Er kan vanuit iedere huiskamer of werkplek aan je evenement worden deelgenomen. Dit scheelt reisbewegingen en verlaagt de drempel tot participatie;
  • Je creëert nieuwe manieren van interactie. Live krijgen de deelnemers de volledige beleving en contact met de spreker, terwijl online deelnemers direct feedback kunnen geven en polls kunnen invullen.

Daarom verwachten wij dat juist hybride evenementen in 2021 de kroon gaan spannen. De kracht en beleving van live, gecombineerd met het oneindige bereik en het plaatsonafhankelijke aspect van online. Een uitstekende combinatie als je het ons vraagt!

Trend 2: vaker kleine evenementen in plaats van één grote

Ook in 2021 is het nog onzeker of we grote evenementen met duizenden bezoekers uit het hele land gaan zien. Maar eventorganisatoren houden de noodzaak om hun doelgroep aan hen te binden. Een jaartje overslaan? Dat is geen optie. Wij verwachten daarom dat we komend jaar een verschuiving gaan waarnemen naar meerdere kleinere evenementen in plaats van jaarlijks één groot event. We zullen meer een ‘roadshow’ concept gaan zien, waarbij op verschillende plekken een kleinschaliger event wordt georganiseerd. Of waarbij een deel van de kleinere evenementen volledig online plaatsvindt. Gasten melden zich aan voor één fysiek event en krijgen bijvoorbeeld digitaal toegang tot alle andere events.

Trend 3: online netwerken komt van de grond

Eén van de belangrijkste elementen van een fysiek evenement is netwerken met andere deelnemers. Bij een online event is netwerken een stuk lastiger toe te passen. Volgens onderzoek van Bizzabo vindt 69 procent van de online eventorganisatoren het faciliteren van online netwerken de grootste uitdaging. Je wilt elkaar immers in de ogen kunnen kijken en de emoties van iemand zien. Toch kan online netwerken flink wat voordelen bieden en daarom verwachten wij dat hier in 2021 meer goede oplossingen voor komen.

Denk bijvoorbeeld aan een virtuele netwerkruimte, waarbij je in de pauzemomenten automatisch wordt gematcht met een voor jou interessante deelnemer. Iemand met dezelfde achtergrond, interesses of functieprofiel. Of voeg een spelelement toe, zoals een quiz of een escape room, die je samen met een groepje relevante deelnemers kunt uitvoeren. Laat je in 2021 verrassen door vernieuwende concepten!

Trend 4: next level contentmarketing

Als je een hybride of online event organiseert, is er na afloop in één klap een flinke dosis digitale content beschikbaar. Al je gestreamde presentaties en interviews zijn te hergebruiken in de opvolging van het event en voor de promotie van volgend jaar. Knip, plak en hergebruik stukken van een bepaalde presentatie als social media video. Schrijf de inhoud van een sessie uit in een blog op je website. Of gebruik alleen de audio van een interview en maak er een podcast van. De mogelijkheden voor het creëren van content zijn door online events eindeloos, dus doe er je voordeel mee!

Ook zal het begrip premium contentmarketing aan populariteit winnen. Met deze contentstrategie deel je waardevolle kennis van zeer hoge kwaliteit tegen betaling met je doelgroep. Bijvoorbeeld in abonnementsvorm of on demand. Er ligt namelijk anno 2021 een oceaan aan gratis content open en bloot op het internet. Mensen zijn steeds meer op zoek naar écht waardevolle informatie en als die relevant is, betalen ze daar met plezier voor. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het ‘verkopen’ van de opgenomen presentaties op je event. Geef een gratis voorproefje en bied de volledige sessie aan als premium content tegen betaling.

Trend 5: meer investeren in interne events

Door het massale thuiswerken in 2020 zijn veel kantoorruimtes geslonken en vergaderingen geschrapt. Ook de fysieke kerst- of nieuwjaarsborrel kunnen we waarschijnlijk vergeten. Veel organisaties worstelen met de betrokkenheid en afstemming onder het personeel, omdat hun medewerkers op afstand werken. Daarom is het relevanter dan ooit om de interne communicatie naar een hoger niveau te tillen. We verwachten dat we daarom in 2021 een flinke stijging gaan zien in het aantal personeelsbijeenkomsten en interne evenementen. Of dit nu fysiek is of digitaal.

Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse virtuele meetup met het hele personeel, waarbij telkens een andere afdeling doelen of hoogtepunten presenteert. Of organiseer een live kennisevent voor je eigen medewerkers met boeiende sprekers. Het is in 2021 cruciaal om de interne betrokkenheid te stimuleren. En hoe kan dat beter dan door regelmatig samen te komen?

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze locatie of dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.

Is parkeren bij Green Village gratis?
Is er een plattegrond van de locatie?
Beschikt de locatie of ruimte over een inrichting?
Kan er rekening gehouden worden met dieetwensen of allergieën?
Naar de FAQ

Contact

Wil je weten wat wij als locatie voor jouw event kunnen betekenen? Neem dan contact op met Yentl.

Yentl
Sales
Neem contact op